Apr 5, 2010

Feedjit Live Traffic Dalam Blog

Panduan bagaimana menyediakan widget Feedjit Live Trffic dalam blog. Maklumat pengunjung blog yang datang dari negara|bandar mana, melalui laman sesawang mana dan lain-lain maklumat berkenaan.

1. Untuk Pengguna Baru yang masih belum ada akaun feedjit. Buka laman Feedjit. Klik Choose your feedjit:


1.1 Jika masih belum ada akaun Feedjit, selepas klik Choose Your Feedjit dalam muka berikutnya klik Sign Up bahagian Feedjit Completely Free:


1.1.1 Selepas klik Sign Up di atas dalam muka berikutnya isi maklumat yang diperlukan. Tiap masukkan nama pertama dan nama kedua, pilih nama negara dan taip alamat email kemudian klik Get your Traffic Feed:


1.1.2 Muka seterusnya klik Choose Your Feedjit:


1.1.3 Berikutnya dalam muka FREE CUSTOMIZATION klik pilih tab Click to select untuk dapatkan style yang bersesuaian dengan blog sendiri:

1.1.3.1 Pada pilihan Select widget width (pixels) pilih atau taip ukuran width mengikut ukuran sidebar blog sendiri:

1.1.3.2 Pada pilihan Install Feedjit on my pilih Blogger Blog dan seterusnya klik Go!:


Contoh pilihan pada tab Click to select:


1.1.4 Selepas klik Blogger Blog dan Go! dalam tetingkap berikutnya klik pilihan Click to open a new window and Install on Blogger:


1.1.5 Feedjit akan buka dalam new window Blogger punya Add Page Element. Jika ada lebih dari satu blog pilih blog berkenaan dan taip tajuk widget yang sesuai. Klik ADD WIDGET untuk terus masukkan widget feedjit dalam sidebar blog atau klik Edit Content untuk salin kod skrip yang disediakan oleh feedjit (lihat contoh di bawah):

1.1.5.1 Jika klik pilih Edit Content di atas, kod skrip akan dibuka dibawahnya. Highlight dan salin kod yang diberi untuk masukkan sendiri dalam sidebar blog:


1.1.5.2 Jika klik pilih ADD WIDGET di atas, widget feedjit akan terus dimasukkan dalam salah satu Add a Gadget. Boleh di drag dan drop pindahkan ketempat yang lebih sesuai dalam sidebar blog:


1.1.6 Untuk masukkan sendiri kod skrip feedjit dalam Blogger pilih Design | Page Elements


1.1.6.1 Pilih salah satu Add a Gadget bahagian sidebar blog:


1.1.6.2 Dalam tetingkap Configure Add a Gadget pilih HTML/JavaScript:


1.1.6.3 Dalam tetingkap Configure HTML/javaScript masukkan tajuk dalam ruangan Title jika perlu, paste masukkan kod skrip dalam ruangan Content:


Sekian, selamat mencuba dan selamat berjaya.

Sebarang pautan balik dari blog anda adalah sangat-sangat dihargai. URL http://calipso-tutorialblogger.blogspot.com/.

Salam hormat dari

1 comments:

yana said... [Balas komen ini]

tq...

Post a Comment