Jun 26, 2008

Bagaimana Menggunakan 'Layout Features'



  • Dalam tab Layouts, anda boleh membuat
    ubahsuai terhadap page elements,
    fonts and colors, HTML,
    dan templates.
  • Layouts boleh berfungsi dalam semua blog
    baru yang dibuat.
  • Dari dalam dashboard, blog-blog lama yang
    menggunakan tab Template boleh
    ditingkatkan sebagai blog template layouts.



Are you tired of dealing with HTML and CSS every time you want to change the look of your blog? Well, it turns out that there's an easier way. With the Layouts feature, you can drag-and-drop to move parts of your page around, and choose new fonts and colors with easy mouse clicks. Newly created blogs will work this way automatically, but for blogs without this feature, you'll need to upgrade your template. Here's how.

Sekiranya anda menghadapai banyak masalah dalam mengendalikan kod HTML dan CSS setiap kali anda ingin merubah rupa bentuk blog anda, sebenarnya ada cara mudah untuk melakukannya. Dengan menggunakan kemudahan-kemudahan yang terdapat dalam 'Layouts' anda boleh mengalihkan bahagian-bahagian yang ada dalam blog hanya dengan menggunakan 'drag-and-drop', anda boleh memilih warna dan jenis aksara dengan hanya menggunakan mouse anda. Untuk blog lama yang menggunakan kemudahan 'Template' sila tingkatkan kepaa penggunaan 'Layouts' yang baru ini. Caranya seperti berikut:-


  1. Dari dalam 'dashboard' cuba cari nama blog anda yang berkenaan dan klik pada bahagian 'Template' disebelah nama blog anda tersebut. Sekiranya di bahagian ini telah sedia tertulis 'Layout', bermakna blog anda telah sedia ditingkatkan.


  2. Dalam 'Template page' ini anda akan melihat kotak biasa untuk kod HTML. Cuba cari tab "navigation link' tab yang bertulis 'Customize Your Design' dan klik pada tulisan ini.


  3. Anda akan mendapat message yang menyatakan Blooger akan membuat backup kepada tempalate sekarang dan meningkatkannya untuk menggunakan template yang baru. Anda boleh menggunakan backup ini untuk kembali menggunakan template yang lama. Klik pada butang 'Upgrade Your Template' untuk langkah seterusnya.


  4. Pilih template yang anda suka dalam template yang disediakan di sini. Pilih dan klik pada template mana yang disukai yang mana kemudian kita boleh merubah beberapa bahagian dan rupa bentuk template ini dan klik pada 'Save Template'.




Sampai di sini anda berada dalam bahagian "Page Elements Tab' di mana sebarang perubahan boleh dilakukan di dalam sini. Untuk langkah seterusnya anda boleh mengikuti Panduan 'Layouts' dan juga Panduan Mengenai 'Font and Colors'

Semoga tulisan ini boleh membantu anda...

0 comments:

Post a Comment